JAM TRAX XPress (Sony) (ilmaisversio)

YLEISTÄ: Helppokäyttöinen looppisekvensseri eli musiikin tekeminen perustuu valmiiden äänten (looppien, lenkkien) yhdistelemiseen (käyttää Sonyn omia ACID-looppeja). Ilmaisversio kylläkin lähinnä ns. remiksausohjelma, sillä raidoilla olevia valmiita ääniä ei voi muuttaa.

LATAUSOSOITE:

http://www.sonycreativesoftware.com/download/step2.asp?DID=599

ALLAOLEVASTA KOMMENTTIA-LINKISTÄ VOIT LISÄTÄ OHJELMAAN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ, KÄYTTÖOHJEITA JA -KOKEMUKSIA.

2 kommenttia:

Hannu Riikonen kirjoitti...

LISÄHUOMIOITA: Musiikki tehdään raidoilla valmiiksi olevia ääniä maalaamalla ja pyyhkimällä. Myös raitojen voimakkuutta sekä kappaleen tempoa ja sävellajia (sävelkorkeutta) voidaan säätää. Ilmaisversiosta puuttuu lisäksi mm. tallennusmahdollisuus (musiikki voidaan kylläkin äänittää reaaliajassa audioeditori-ohjelmalla).

Willhelm von Nussbach kirjoitti...

2008 talvella, Norssiharjoittelussa:

Pidin 5.lk kanssa yhden musiikkitunnin atk-luokassa, jossa oltiin etukäteen ladattu JAM TRAX XPress 2:set koneisiin. (Riippuen koneiden määrästä suhteessa ryhmän kokoon, on parityöskentely hyvinkin soveliasta ja palkitsevaa.)

Alustus ja tunnin teema käsittelivät yleisesti kaikkia niitä mahdollisuuksia, mitä netissä on musiikin tekoon eri ohjelmien kautta. Nyt siis tutustuisimme tähän yhteen ilmaisohjelmaan.

Sitten n. 10min opetustuokio videotykin kautta, miten ohjelma toimii. Tätä varten olin tehnyt pienen näytteen, jossa soittimet liittyivät vähän kerrallaan mukaan. Sitä näytettä olikin sitten helppo esimerkin vuoksi modifoida. Oppilaat näkivät ja kuulivat heti konkreettisesti, miten äskeinen kappale muuttui, kun siitä poistettiin intron rumpupärinät ja musiikki alkoi vasta kitarariffistä.

Seuraavaksi kävin läpi kaikki luupit, soitin kerrallaan ja lopuksi kone-efektiluupit. Samalla kun muokkaili tempoa ja sävelastetta, niin kyseiset ominaisuudet tuli näytettyä useita kertoja kerraten.

Tärkeintä oli tietysti näyttää, kuinka 'maalaus' ja 'kumittaminen' tapahtui ohjelman toimintojen avulla. Onneksi nämä toiminnot ovat perin yksinkertaisia ja lapset kyllä osaavat tietokoneensa!

Kaikki tai yleisimmät 'ikonit' kannattaa piirtää eri väreillä taululle ja selitykset perään, jotta oppilas voi niitä terkistaa/opetella katsettaan nostamalla.

Seuraavaa, keksimääni konstia, en itse älynnyt kokeilla, mutta kerron sen nyt tähän, jotta mahdolliset opetustilanteenpitäjät voisivat sitä hyödyntää: Seuraavaksi on syytä sopia oppilaiden kanssa, kuinka opettaja saa taas koko ryhmän kuulolle, sillä kun kuulokkeet on lupa laittaa korville, ei ope enää ole 'olemassa'! Mietin, että ryhmän kanssa voi sopia, että: kun huomaatte luokan valojen sammuvan, ottakaa välittömästi kuulokkeet korviltanne ja katsokaa taululle. Näin opettajan sytyttäessä valot, hän saa taas luokan kuulolle;)

Sovittiin aikaa omien biisien tekoon n.20min ja lopputunnin 15min jäisi teoksien yhteiseen kuunteluun.

Sitten vaan lupa laittaa kuulokkeet korville ja omien biisien tekoon. Tässä vaiheessa opettaja jääkin sitten vaille yhteistä kontaktia, joten on hyvä lähteä kiertämään ja katselemaan, sekä auttamaan.

Tunnin loppu olikin kaikille palkitseva ja jännittävä yhteinen uusien biisien kuuntelutilaisuus. Rakentavan ja kannustavan kritiikin/palautteen määrässähän ei voi koskaan lyödä yli. Joten kehuja ei pidä säästellä. Jokaisesta teoksesta löytyy paljon hyviä puolia!

Tunnin lopuksi ohjelman osoitteen ja latausohjeet voi jakaa kaikille, jotta halukkaat voivat jatkaa biisien kehittelyä ja ohjelman käyttöä kotikoneillaan.

Useat oppilaistani tulivatkin seuraavina päivinä mp3 soittimillaan näyttämään tuotoksiaan;)


-Wiliope-